АСИМЕТРИЧНА КОНКУРЕНЦІЯ: ГРА ЗА НОВИМИ ПРАВИЛАМИ

Автор

, доктор економічних наук, професор, Харків, Пушкінська, 77

В рубрицi

Економічна теорія;

Підписано до друку

29.03.2021

Номер випуску

2021-№1 (44)

Cторінка

66-84

Тип статті

Наукова стаття

Код УДК

330.36:005.332.4

ISSN print

2411-5584

Анотація

У статті проаналізовано сутність та наслідки асиметричної конкуренції. Сформульовано передумови успішної асиметричної конкуренції: унікальність і неподібність у ресурсах, стратегіях, діях і результатах; несподіваність, непередбачуваність і навіть парадоксальність дій конкурентів. Результатом є зміна правил конкуренції на користь переможця. Реальним проявом асиметрії є гіперконкуренція та супер-
конкуренція. Доведено необхідність розроблення нової моделі конкурентного управління фірмою. Запропоновано нові підходи до використання основних інструментів стратегічного та конкурентного аналізу. Особливу увагу приділено динамічному моделюванню бізнесу (конкуренції) та сценарному аналізу. Нова модель конкурентного управління вимагає також нового, нелінійного мислення керівників.

Ключові слова

симетрична конкуренція, асиметрична конкуренція, асиметрична війна, гіперконкуренція, суперконкуренція, ситуаційний менеджмент, стратегічний менеджмент, конкурентний аналіз галузі, аналіз «сліпих зон», сценарне планування, нелінійне мислення, цифровізація.

Рецензент

Зовнішній рецензент

Стаття у PDF

66-84

Список літератури

1. Сливоцький А. Асиметрична конкуренція. URL: https://konogonka.com/wp-content/uploads/2018/06/Adrian-Slyvotskyj.-ASYMETRYChNA-KONKURENTsIIa.pdf (дата звернення: 10.12.2020).
2. Hirsh A. V. Policy Entrepreneurship with Asymmetric Competition. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2221682 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2221682 (дата звернення: 10.12.2020).
3. Asymmetric Competition in Choice and the Leveraging of Competitive Disadvantages / T. B. Heath, G. Ryu, S. Chatterjee, M. S. McCarthy, D. L. Mothersbaugh, S. Milberg, G. J. Gaeth. Journal of Consumer Research. 2000. Vol. 27, Issue 3. P. 291–308. URL: https://academic.oup.com/jcr/article-abstract/27/3/291/1796826?redirectedFrom=PDF. DOI: https://doi.org/10.1086/317586 (дата звернення: 10.12.2020).
4. Modeling Asymmetric Competition / G. S. Carpenter, L. G. Cooper, D. M. Hanssens, D. F. Midgley. URL: https://www.worldscientific.com/doi/abs/10.1142/9789813229808_0002. DOI: https://doi.org/10.1142/9789813229808_0002 (дата звернення: 10.12.2020).
5. Mundt P., Oh I. Asymmetric competition, risk, and return distribution. BERG Working Paper Series. 2019. No. 145. URL: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/193908/1/1067747281.pdf (дата звернення: 10.12.2020).
6. Hsieh K.-Y., Chen M.-J. Who follows whom? Asymmetric competition in crossborder market expansion. Academy of Management Annual Meeting Proceedings. 2009. Vol. 1. URL: https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/ambpp.2009.44258153 (дата звернення: 10.12.2020).
7. DeSarbo W. S, Grewal R., Wind J. Who competes with whom? A demand-based perspective for identifying and representing asymmetric competition. Strategic Management Journal. 2006. No. 27 (2). Р. 101–129. URL: https://pennstate.pure.elsevier.com/en/publications/who-competes-with-whom-a-demand-based-perspective-for-identifying (дата звернення: 10.12.2020).
8. Asymmetric Competition Analysis Based on Consumer Choice Set: Case of Chinese Automobile Industry / Y. Wang, G. Wang, P. Zhao, H. Li. URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/5117454/authors#authors.
DOI: https://doi.org/10.1109/ISBIM.2008.166 (дата звернення: 10.12.2020).
9. Castanheira M., Ornaghi C., Siotis G. The unexpected consequences of asymmetric competition: An application to Big Pharma. URL: https://voxeu.org/article/unexpected-consequences-asymmetric-competition (дата звернення: 10.12.2020).
10. Asymmetric competition. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_competition (дата звернення: 10.12.2020).
11. Рубін Ю. Б. Моделі і типи конкурентних ситуацій. Симетричні і асиметричні конкурентні ситуації. Принцип кон’юнктурного випередження. URL: http://bukvar.su/menedzhment/117583-Modeli-i-tipy-konkurentnyh-situaciiySimmetrichnye-i-asimmetrichnye-konkurentnye-situacii.html (дата звернення: 10.12.2020).
12. Dediu H. Asymmetric Competition. URL: http://www.asymco.com/2012/07/31/asymmetric-competition/ (дата звернення: 10.12.2020).
13. Tatum M. What is Asymmetrical Competition? URL: https://www.wise-geek.com/what-is-asymmetrical-competition.htm (дата звернення: 10.12.2020).
14. Гучуа А., Зеделашвілі Т. Кібервійна як феномен асиметричних загроз та загроз кіберядерній безпеці. Історико-політичні проблеми сучасного світу. 2019. №40. URL: https://mhpi.chnu.edu.ua/index.php/issues/article/view/183/162 (дата звернення: 10.12.2020).
15. Паулюс А., Вашакмадзе М. Асимметричная война и понятие вооруженного конфликта — попытка разработать концептуальную модель. URL: https://www.icrc.org/ru/doc/assets/files/other/paulus_extract_from-873_typologia_rus.pdf (дата звернення: 10.12.2020).
16. Ауліна О. В. Специфіка застосування асиметричних підходів в інформаційному протиборстві. Стратегічні пріоритети. 2019. №1 (49). С. 37–43.
17. Маначинский А. Я. Асимметричные войны. URL: http://rubicon.org.ua/index.php/konflikty-i-vojny-posle-raspada-sssr/item/220-asimmetrichnye-vojny (дата звернення: 10.12.2020).
18. Леонов В. В., Ворович Б. О. Парадокс асиметрії в сучасних міжнародних збройних конфліктах. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2304-2699/article/viewFile/127737/122548 (дата звернення: 10.12.2020).
19. Тридцать шесть стратагем. Китайские секреты успеха / пер. с кит. В. В. Малявина. Москва: Белые альвы, 2000. 192 с. URL: http://www.pseudology.org/chtivo/36_stratagem2.pdf (дата звернення: 10.12.2020).
20. Асиметрична війна. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0 %90 %D1%81 %D0 %B8 %D0 %BC%D0 %B5 %D1 %82 %D1 %80 %D0 %B8 %D1 %87 %D0 %BD%D0 %B0_%D0 %B2 %D1 %96 %D0 %B9 %D0 %BD%D0 %B0 (дата звернення: 10.12.2020).
21. Степанов Д. Использование принципов классической китайской стратегии в современном бизнесе. Санкт-Петербург: Крылов, 2002. 192 с.
22. Ярославский В. Военные методы в бизнесе. Тактика. Санкт-Петербург: Крылов, 2003. 192 с.
23. Криппендорф К. 36 стратегий для победы в эпоху конкуренции : пер. с англ. Санкт-Петербург: Питер, 2005. 256 с.
24. Райс Е., Траут Д. Маркетингові війни. Київ: Фабула-Видавництво, 2019. 240 с.
25. D’Aveni R., Gunther R. Hypercompetition: Managing the dynamics of strategic manoeuvring. New York: The Free Press, 1994. 421 p.
26. Hubbard T. N., Leinwand P., Mainardi C. The New Supercompetitors. Companies that realize the power of their capabilities can shape how industries evolve. URL: https://www.strategy-business.com/article/00272 (дата звернення: 10.12.2020).
27. Шевченко Л. С. Конкурентное управление: учеб. пособие. Харьков: Эспада, 2004. 520 с.
28. Фляйшер К., Бенсуссан Б. Стратегический и конкурентный анализ. Методы и средства конкурентного анализа в бизнесе. Москва: БИНОМ, Лаб. знаний, 2005. 541 с.
29. Ali R., Luther D. Scenario Planning: Strategy, Steps and Practical Examples. URL: https://www.netsuite.com/portal/business-benchmark-brainyard/industries/articles/cfo-central/scenario-planning.shtml (дата звернення: 10.12.2020).
30. Три фішки креативності для успішного розвитку вашого бізнесу. URL: https://zistemo.me/blog/%D1%82%D1%80%D0%B8-%D1%84%D1%96%D1%88%D0%BA%D0%B8-%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B1%D1%96%D0%B7%D0%BD%D0%B5%D1%81%D1%83/ (дата звернення: 10.12.2020).
31. Аcадуллина А. В. Конкуренция между владельцами цифровых платформ в мировой экономике. Российский внешнеэкономический вестник. 2020. №1. С. 51–59. URL: http://www.rfej.ru/rvv/id/B0045032E/$file/51-59.pdf (дата звернення:
10.12.2020).

Код DOI

10.31359/2411‑5584‑2021‑44‑1‑66

28.04.2021