ЛЮДСЬКІ РЕСУРСИ – КАТАЛІЗАТОР РЕФОРМУВАННЯ СУДОВОЇ СИСТЕМИ В РЕСПУБЛІЦІ МОЛДОВА

Автор

, доктор економічних наук, професор, Strada Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni 61, Chișinău 2005, Молдова
, аспірант, Республіка Молдова, м. Кишинів

В рубрицi

Економічна теорія права;

Підписано до друку

25.03.2025

Номер випуску

2025 - № 1 (60)

Cторінка

28-44

Тип статті

Наукова стаття

Код УДК

331.101.262:347.97/.99(478)

ISSN print

2411-5584

Анотація

Постановка проблеми. Людські ресурси є найважливішим ресурсом у реформуванні судової системи в Республіці Молдова. Розпочата багато років тому реформа судової системи в Республіці Молдова тривалий час відкладалася через людський фактор. Для того щоб довести свою актуальність і значущість в організаціях, людські ресурси повинні ефективно управлятися відповідальними особами, будь то безпосередньо спеціалісти з кадрів або менеджери організацій, які повинні мати необхідні навички в цій галузі. За останні два десятиліття було прийнято кілька стратегій реформування судової системи, а саме: Стратегія зміцнення судової системи (2007), Концепція фінансування судової системи (2010), Стратегія реформування сектору юстиції на 2011–2016 роки та План заходів.
Незважаючи на те, що реалізація стратегії реформи юстиції сприяла створенню та налагодженню нормативної бази, адекватної новим вимогам, деякі цілі залишилися частково досягнутими, а їх повна реалізація передбачена наступною стратегією реформи юстиції – Стратегією забезпечення незалежності та доброчесності сектору юстиції на 2022–2025 роки та Планом заходів щодо її реалізації.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Реформа судової системи в Республіці Молдова зосереджена на людських ресурсах, які відіграють вирішальну роль у цьому стратегічному процесі. До людських ресурсів слід ставитися як до окремих осіб, зі специфічними характерами, поведінкою, баченням і потребами, а не як до глобального конгломерату людей, які вміють лише працювати. Крім того, людські ресурси визнаються невичерпними, оскільки вони перебувають у безперервному процесі навчання, щоб бути здатними адаптуватися до нових соціально-економічних вимог і нових контекстуальних ситуацій, у яких опинилося суспільство. З цієї причини важливо, щоб управління людськими ресурсами було ефективним, а правильний підхід до людських ресурсів міг сприяти досягненню цілей громадської установи та підвищенню довіри суспільства. Численні дослідники стверджують, що наразі довіра до державних інституцій Республіки Молдова, особливо до тих, що працюють у правовому полі, є відносно низькою. Це підтверджують «Барометр громадської думки» та дослідження Transparency International.
В останні роки процес реформування системи правосуддя в Республіці Молдова, у тому числі судової системи, прискорився, було прийнято низку законів і рішень, спрямованих на вдосконалення судового акту з метою підвищення довіри суспільства до судової системи. Успішна реалізація реформи системи правосуддя, зокрема судової системи, є необхідною умовою для швидшого вступу Молдови до Європейського Союзу.
Формулювання цілей. Основною метою статті є оцінка процесу реалізації реформи судової системи, спрямованої на забезпечення незалежності та доброчесності суддів, а також того, як судова влада оцінює ці дії.
Виклад основного матеріалу. Розроблення нової Стратегії забезпечення незалежності та доброчесності сектору юстиції на 2022–2025 роки розпочалося з розгляду деяких проблем, пов’язаних з управлінням людськими ресурсами в судовій системі. Серед них: наявність чинників, які «підживлюють» корупцію, та елементів, що впливають на доброчесність суб’єктів судової системи; низька результативність та управлінські можливості персоналу судової системи; низький рівень культури правосуддя тощо. Після оцінки системи правосуддя в новій стратегії сформульовано три стратегічні напрями:
– незалежність, відповідальність і доброчесність учасників сектору правосуддя;
– доступність правосуддя та якість судового акту;
– ефективне та сучасне управління сектором юстиції.
Для реалізації стратегії на 2022–2025 роки та досягнення поставлених цілей керівники державних інституцій визнали необхідним протягом останніх 2–3 років прийняти низку законів, які сприятимуть покращенню системи правосуддя в Республіці Молдова, включаючи підвищення ефективності судів. Таким чином, було внесено ряд змін до законодавчої бази, у тому числі щодо процесу відбору та оцінювання суддів, з метою покращання ефективності їхньої роботи, підвищення довіри суспільства до судового акту. Так, з метою вдосконалення діяльності судів та забезпечення доброчесності суддів при виконанні ними професійних завдань та обов’язків прийнято такі закони: Закон Республіки Молдова № 26/2022 «Про деякі заходи щодо відбору кандидатів на посади членів органів самоврядування, суддів і прокурорів»; Закон Республіки Молдова № 147/2023 «Про відбір та оцінку діяльності суддів»; Закон Республіки Молдова № 252/2023 «Про зовнішнє оцінювання суддів і прокурорів та внесення змін до деяких нормативних актів».
Процес реформування судової системи Республіки Молдова в частині управління людськими ресурсами, відповідно до стратегії на 2022–2025 рр., розпочався зі створення механізму діяльності Незалежної комісії зовнішнього (позачергового) оцінювання суддів і кандидатів до Верховного Суду. Венеціанська комісія приймає надзвичайне оцінювання суддів, якщо «це необхідно як засіб для викорінення надзвичайно високого рівня корупції та відсутності професійної компетентності або коли мало місце значне політичне втручання в процес призначення суддів у попередні періоди».
У статті розкрито процедури та критерії оцінювання претендентів на посаду судді, зокрема оцінки фінансової та етичної доброчесності. Аналізується робота Незалежної комісії зовнішнього (позачергового) оцінювання суддів та кандидатів на посади Вищого Суду (комісія ЗНО). Зазначається, що рішення про створення ЗНО викликало багато дискусій та нарікань серед суддівського колективу.
Висновки. Завершення реформи юстиції є одним із найбільш очікуваних у суспільстві, оскільки має прямі наслідки для всіх соціальних та економічних сфер і забезпечує належне функціонування держави, яке суспільство може відчути через підвищення рівня життя. Розпочата понад десять років тому реформа системи правосуддя була відкладена на кілька років через низку факторів як внутрішніх, так і зовнішніх щодо судової системи. Стратегії судової реформи не повністю досягли поставленої мети. Поточна стратегія більше зосереджена на незалежності та доброчесності судової системи з метою зменшення або викорінення корупції.
Необхідно підвищити обізнаність працівників судів щодо благотворного впливу реформи на суспільство в цілому, а також умови швидшого вступу Молдови до Європейського Союзу.
У контексті розпочатої реформи судової системи, спрямованої на незалежність і доброчесність суддів, існує певний скепсис щодо роботи комісії ЗНО. Більшість респондентів оцінили діяльність Комісії на «задовільно» та «незадовільно». Також більшість респондентів не вважають доцільною присутність іноземних експертів у комісії ЗНО.
Коротка анотація
У статті аналізується роль і значення людських ресурсів у реформуванні судової системи в Республіці Молдова. Реформа системи правосуддя є однією із загальних цілей Республіки Молдова, а також основною вимогою для вступу до Європейського Союзу. Незважаючи на те, що протягом останніх двох десятиліть було зроблено конкретні кроки щодо реформування судової системи, процес не було завершено, і людські ресурси вважаються каталізатором цієї реформи. У цьому контексті ми дослідили рішення відповідальних осіб державних установ, ухвалені протягом останніх 2–3 років із метою успішного проведення такої реформи шляхом прийняття та коригування законодавчої бази, спрямованої на забезпечення незалежності та доброчесності суддів та іншого персоналу суду. Для оцінки дій щодо реформування судової системи було проведено соціологічне опитування 252 респондентів – працівників судів. Результати демонструють певний скептицизм з боку респондентів.

Ключові слова

людські ресурси, судова реформа, суддя, суди, професійна доброчесність, незалежність суддів.

Рецензент

Зовнішній рецензент

Стаття у PDF

Economic Theory and Law, 1-2025-28-44

Список літератури

1. Armstrong, M. (2009). Armstrong’s handbook of human resource management practice. Eleventh Edition. Kogan Page.
2. Beardwell, I., Holden, L., & Claydon, T. (2003). Human Resource Management: A contemporary approach. (4th ed.). Prentice Hall.
3. Bîrcă, A. (2015). Redimensionarea managementului resurselor umane în contextul integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană. Editura ASEM [in Romanian].
4. Bohlander, G., & Snell, S. (2017). Principles of Human Resource Management. Cengage Learning.
5. Comisia Internațională a Juriștilor a lansat un raport privind independența justiției din R. Moldova. (2019, March 13). Oficial.md. http://oficial.md/social/comisiainternationala-a-juristilor-a-lansat-un-raport-privind-independenta-justitiei-din-rmoldova [in Romanian].
6. Cupcea, I. (2024). Assessment of the Perception and Attitude of the Judicial Personnel on Justice Reform in the Republic of Moldova. Economica, 3(129), 59–68. https://doi.org/10.53486/econ.2024.129.059
7. Cupcea, I., & Bîrcă, A. (2023a). Theoretical-conceptual and comparative approaches to human resources management within organizations. Annals of the „Constantin Brâncuși” University of Târgu Jiu. Economy Series, 1, 151–158. https://www.utgjiu.ro/revista/ec/pdf/2023-01/17_Cupcea.pdf
8. Cupcea, I., & Bîrcă, A. (2023b). The particularities of human resource management in public sector. Annals of the „Constantin Brâncuși” University of Târgu Jiu. Economy Series, 3, 148–156. https://www.utgjiu.ro/revista/ec/pdf/ 2023-03/19_Cupcea.pdf
9. Dessler, G. (2017). Human Resource Management. (15th ed.). Pearson.
10. Ivancevich, J. M. (2010). Human Resource Management. McGraw-Hill Irwin.
11. Mathis, R. L., & Jackson, T. H. (2011). Human Resource Management. (13th ed.). SOUTH-WESTERN CENGAGE Learning.
12. Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova. (2025). Strategia sectorului Justiției și Planul de acțiuni. Strategia privind asigurarea independenței și integrității sectorului justiției pentru anii 2022–2025 și Planul de acțiuni. https://justice.gov.md/ro/content/aprobarea-strategiei-pentru-asigurarea-independentei-si-integritatii-sectorul-justitiei-0 [in Romanian].
13. On the approval of the Justice Sector Reform Strategy for 2011–2016. The Law of the Republic of Moldova No. 231/2011 dated January 04, 2025. (2025). https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=50463&lang=ro
14. On the approval of the Strategy on ensuring the independence and integrity of the justice sector for the years 2022–2025 and the Action Plan for its implementation. The Law of the Republic of Moldova No. 211/2021 dated November 05, 2024. (2024). https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=129241&lang=ro
15. On the external evaluation of judges and prosecutors and amending some normative acts. The Law of the Republic of Moldova No. 252/2023 dated January 24, 2025. (2025). https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=140481&lang=ro
16. Strategia națională de dezvoltare „Moldova 2030”. https://cancelaria.gov.md/sites/default/files/strategia_moldova_2030_redactata_parl.pdf [in Romanian].
17. Transparency International Moldova. (2024). https://www. transparency.md/2024/01/30/indicele-perceptiei-coruptiei-2023-coruptie-necontrolata-din-cauza-sistemelorjudiciare-din-ce-in-ce-mai-slabe/

Код DOI

https://doi.org/10.31359/2411-5584-2025-60-1-28

Цей запис також доступний на: Англійська

25.03.2025