ЯКІСТЬ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ПОСЛУГ : ЕКОНОМІКО-ПРАВОВИЙ ЗМІСТ |
|||||
Автор |
![]() Ярмак Ольга Віталіївна, кандидат економічних наук, доцент, Харків, пров. Плетньовський, 5 |
||||
В рубрицi |
Економічна теорія права; | ||||
Signed print |
22.05.2018 | Issues number |
2018 - № 2 (33) | Page |
108-120 |
Type of articles |
Наукова стаття | Code UDK |
330.126.6-021.4:347.77 | ISSN print |
2411-5584 |
Abstract |
Постановка проблеми. Інтелектуальні послуги є чинниками формування конкурентних переваг суб’єктів господарювання, галузей та національної економіки у цілому, що є умовою їх ефективного включення у міжнародний економічний простір. В Україні в умовах реформування освіти, охорони здоров’я, науково-технічної діяльності, що є складовою загального євроінтеграційного процесу, актуалізуються дослідження змісту та напрямів забезпечення конкурентоспроможного рівня якості інтелектуальних послуг. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Якість продукції (послуг) досліджується науковцями різних галузей знань, зокрема, економічних, техніко-технологічних, менеджеріальних на основі сполучення споживчого підходу, за яким якість продукції чи послуги безпосередньо пов’язана з потребами споживача та визначається рівнем їх задоволення: О. П. Осадчук, О. Ю . Давидова, І. М. Писаревський, Р. С. Ладиженська; та виробничого підходу, який дає підстави для визначення якості продукції/послуги як похідної від ефективності техніко-технологічної, господарської, управлінської, ринкової діяльності підприємства як виробника: О. Бандирська. Важливим для аналізу якості інтелектуальних послуг є удосконалення зазначених підходів та обґрунтування нових критеріїв, що відбивають їх змістовні особливості. Формулювання цілей. Метою статті є розкриття економіко-правового змісту категорії якості інтелектуальних послуг шляхом виокремлення та характеристики її критеріїв та головних складових. Виклад основного матеріалу. За споживчим підходом якість інтелектуальних послуг є сприйнятою споживачем та визначається його очікуваннями щодо результату професійних дій. Сприйнята якість трансформується у якість результативну, критеріями якої є набуття нових знань, розв’язання проблеми, покращення здоров’я та інші вигоди споживача. За виробничим підходом якість інтелектуальних послуг – це якість процесу інтелектуального обслуговування. Оскільки інтелектуальна послугова діяльність є суб’єкт – суб’єктним процесом руху знань у певних інституційних формах від фахівця до споживача, складовими їх якості є якість джерела та отримувача інтелектуальних послуг – це персоніфікована складова якості інтелектуальних послуг. Розкриття змісту якості інтелектуальних послуг не слід обмежувати споживчим та виробничим підходами до її аналізу. По-перше, важливим для визначення складових змісту якості інтелектуальних послуг є інвестиційний підхід, за яким витрати споживача на їх одержання є інтелектуальною інвестицією, віддача якої є критерієм якості. По-друге, складовою якості інтелектуальних послуг є їх інноваційний потенціал як чинника нововведень у різних галузях суспільної практики. По-третє, у процесі інтелектуального обслуговування використовуються дії та ресурси учасників послугових мереж, від ефективності співпраці яких безпосередньо залежить якість інтелектуальних послуг – це мережева якість. По-четверте, за інституційним підходом якість інтелектуальних послуг визначається ступенем їх відповідності встановленим суспільством нормам та правилам послугової діяльності, серед яких визначальна роль належить нормам права, що забезпечуються і охороняються державою та виражають її волю. Залежно від рівня регулюючого впливу соціальні норми якості можуть бути міжнародними, наприклад, стандарти управління якістю, що впроваджуються Міжнародною організацією стандартизації ISO, національними, галузево-регіональними, внутрішньофірмовими, індивідуально-договірними. Висновки. Економічний зміст якості інтелектуальних послуг характеризують такі складові, як сприйнята и результативна, ресурсна і процесна, мережева та персоніфікована якість, її критеріями є віддача інтелектуальних інвестицій, інноваційність, соціальні ефекти. Правовий зміст якості насамперед полягає у відповідності інтелектуальних послуг вимогам чинного законодавства країни та міжнародних нормативних документів. Обґрунтування загальних та специфічних складових якості інтелектуальних послуг є методологічною основою, по-перше, розробки та впровадження систем управління якістю, від ефективності яких залежить їх конкурентоспроможність на національному та світовому ринках; по-друге, удосконалення державно-правового регулювання інтелектуальної послугової діяльності. Коротка анотація статті Анотація. У статті проаналізовано споживчий та виробничий підходи до визначення якості інтелектуальних послуг та обґрунтовано її специфічні ознаки: сприйнята споживачем якість, ресурсна, процесна, результативна якість та якість інтелектуальної праці. На основі визначення витрат на оплату інтелектуальних послуг як інвестиції у знаннєві ресурси розкрито зміст інвестиційної складової їх якості. Визначено мережеву, персоніфіковану та інноваційну складові якості. Обґрунтовано інституційні критерії, зміст та рівні соціальних норм якості: міжнародні, національні, регіональні, внутрішньофірмові, індивідуально-договірні. |
||||
Keywords |
інтелектуальні послуги, якість інтелектуальних послуг, споживчий, виробничий, інвестиційний зміст якості, сприйнята споживачем якість, ресурсна, процесна, результативна, мережева, персоніфікована якість, інституційні критерії та соціальні норми якості інтелектуальних послуг. | ||||
Рецензент |
|||||
Зовнішній рецензент |
|||||
Article in PDF |
108-120 | ||||
Bibliography |
Bandyrska, O. (2013). Yakist. Rozuminnia, pidkhid, traktuvannia. [Quality. Understanding, approach, interpretation]. Standartyzatsiia. Sertyfikatsiia. Yakist – Standardization. Certification. Quality, 1, 54-60 [in Ukrainian]. Davydova, O. Yu., Pysarevskyi, I. M., & Ladyzhenska, R. S. (2012). Upravlinnia yakistiu produktsii ta posluh u hotelno-restorannomu hospodarstvi [Management of the quality of products and services in the hotel and restaurant industry]. Kharkiv: KhNAMH [in Ukrainian]. DSTU ISO 10001:2013 (2014). Natsionalnyi standart Ukrainy. Upravlinnia yakistiu. Zadovolenist zamovnykiv. Nastanovy shchodo kodeksiv povedinky dlia orhanizatsii [DSTU ISO 10001: 2013. National Standard of Ukraine. Quality Management. Customer Satisfaction. Guidelines for Codes of Conduct for Organization]. (ISO 8426: 2008, IDT). Kyiv: Minekonomrozvytku Ukrainy. Retrieved from http://metrology.com.ua/download/iso-iec-ohsas-i-dr/61-iso/778-dstu-iso-10001-2013 [in Ukrainian]. DSTU ISO 10003:2013 (2014). Natsionalnyi standart Ukrainy. Upravlinnia yakistiu. Zadovolenist zamovnykiv. Nastanovy shchodo rozviazannia sporiv poza mezhamy orhanizatsii [DSTU ISO 10003: 2013. National Standard of Ukraine. Quality Management. Customer Satisfaction. Guidelines for dispute resolution external to organizations]. (ISO 10003: 2007, IDT). Kyiv: Minekonomrozvytku Ukrainy. Retrieved from http://metrology.com.ua/download/iso-iec-ohsas-i-dr/61-iso/779-dstu-iso-10003-2013 [in Ukrainian]. DSTU ISO 9000:2015 (2016). Natsionalnyi standart Ukrainy. Systemy upravlinnia yakistiu. Osnovni polozhennia ta slovnyk terminiv [DSTU ISO 9000: 2015. National standard of Ukraine. Quality management systems. Basic Terms and Glossary]. (ISO 9000: 2015, IDT). Kyiv: DP «UkrNDNTs». Retrieved from http://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209000.pdf [in Ukrainian]. DSTU ISO 9001:2015 (2016). Natsionalnyi standart Ukrainy Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy [DSTU ISO 9001: 2015. National Standard of Ukraine. Quality management. Requirements]. (ISO 9001:2015, IDT). Kyiv: DP»UkrNDND». Retrieved from http://metrology.com.ua/download/iso-iec-ohsas-i-dr/61-iso/1316-dstu-iso-9001-2015 [in Ukrainian]. Katran, M. V. (2018). Vnutrishnii rynok spozhyvchykh tovariv v umovakh hlobalnoi konkurentsii [Domestic consumer’s market in the conditions of global competition]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian]. Marchenko, O. S. (2008). Konsaltynhovi resursy natsionalnykh innovatsiinykh system. Ekonomiko-teoretychnyi analiz [Consulting resources of national innovation systems. Economic and theoretical analysis]. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian]. Marchenko, O. S., & Pronkina, L. I. (2016). Intelektualnyi efekt masshtabu ta yakist yak kharakterystyky konsaltynhovoho yurydychnoho tsyklu [Intellectual effect of scale and quality as characteristic of consulting legal cycle]. Ekonomichna teoriia ta pravo – Economic theory and law, 3, 83-92. Retrieved from http://econtlaw.nlu.edu.ua/wpcontent/uploads/2015/02/VisnikEkonom_326_2016_%D1 %84 %D0 %B8 %D0 %BD %D0 %B0 %D0 %BB1.pdf [in Ukrainian]. Marchenko, O. S., & Yarmak, O. V. (2012). Natsionalna innovatsiina systema yak intehrator znan [National Innovation System as an Integrator of Knowledge]. Kharkiv: Inzhek [in Ukrainian]. Marchenko, O. S., & Yarmak, O. V. (2016). Investytsiinyi efekt yak skladova yakosti ta chynnyk konkurentospromozhnosti intelektualnykh posluh [Investment effect as a component of quality and the factor of intellectual services competitiveness]. Acta Universitatis Pontica Euxinus. Spets. vypusk – Acta Universitatis Pontica Euxinus. Special number, 646-650. Retrieved from http://dspace.nlu.edu.ua/handle/ 123456789/12081 [in Ukrainian]. Nefodov, M. (2017). Reforma systemy tekhnichnoho rehuliuvannia dopomozhe ukrainskym kompaniiam znakhodyty novi rynky zbutu [The reform of the technical regulation system will help Ukrainian companies find new markets]. Retrieved from http://metrology.com.ua/novosti/1256-maksim-nefodov-reforma-sistemi-tekhnichnogo-regulyuvannya-dopomozhe-ukrajinskim-kompaniyam-znakhoditi-novi-rinkizbutu [in Ukrainian]. Osadchuk, O. P. (2012). Naukovi pidkhody do vyznachennia poniattia «yakist» [Scientific approaches to the definition of «quality»]. Naukovi pratsi NUKhT – Scientific works of NUKHT, 44, 155-159. Retrieved from http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/20146/1/25.pdf [in Ukrainian]. Pro derzhavnyi rynkovyi nahliad i kontrol nekharchovoi produktsii: Zakon Ukrainy vid 02.12.2010. 2735-VI. (2011). [On state market supervision and control of non-food products. Law of Ukraine dated December 02, 2010]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Bulletin of Verkhovna Rada of Ukraine, 21, art. 144. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2735-17 [in Ukrainian]. Pro metrolohiiu ta metrolohichnu diialnist: Zakon Ukrainy vid 05.06.2014. 1314-VII. (2014). [On Metrology and Metrological Activity. Law of Ukraine dated June 06, 2014]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Bulletin of Verkhovna Rada of Ukraine, 30, art. 1008. Retrieved from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1314-18 [in Ukrainian]. Pro standartyzatsiiu: Zakon Ukrainy vid 05.06.2014. 1315-VII. (2014). [On standardization. Law of Ukraine dated June 06, 2014]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Bulletin of Verkhovna Rada of Ukraine, 1, art. 1058. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1315-18 [in Ukrainian]. Pro tekhnichni rehlamenty ta otsinku vidpovidnosti: Zakon Ukrainy vid 15.01.2015. 124- VIII. (2015). [On Technical Regulations and Conformity Assessment. Law of Ukraine dated January 15, 2015]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Bulletin of Verkhovna Rada of Ukraine, 14, art. 96. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/124-19 [in Ukrainian]. Pro vidpovidalnist za shkodu, zavdanu vnaslidok defektu v produktsii: Zakon Ukrainy vid 19.05.2011. 3390-VI. (2011). [About liability for damage caused by defects in products. Law of Ukraine dated May 19, 2011]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – ulletin of Verkhovna Rada of Ukraine, 47, art. 531. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/3390-17 [in Ukrainian]. Pro zahalnu bezpechnist nekharchovoi produktsii: Zakon Ukrainy vid 02.12.2010. 2736-VI. (2010). [On the general safety of non-food products. Law of Ukraine dated December 02, 2010]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Bulletin of Verkhovna Rada of Ukraine, 22, art. 145. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2736-17 [in Ukrainian]. Pro zakhyst prav spozhyvachiv: Zakon Ukrainy vid 12.05.1991. 1023-XII. (1991). [On Protection of Consumer Rights. Law of Ukraine dated May 12, 1991]. Vidomosti Verkhovnoi Rady URSR – Bulletin of Verkhovna Rada of URSR, 30, art. 379. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1023-12 [in Ukrainian]. Skrynkovskyi, R. M., & Sytar, L. Y. (2014). Yakist pratsi personalu yak faktor efektyvnoho rozvytku pidpryiemstva [The quality of labor staff as factor of effectiveness of development of the enterprise]. Ekonomika ta upravlinnia APK – AIC Economics and Management, 2, 119-122 [in Ukrainian]. Utekhin, I. B. (2010). Yakist posluh za dohovorom u tsyvilnomu pravi [Quality of services under civil law contract]. Universytetski naukovi zapysky – University scientific notes, 4, 57-62 [in Ukrainian]. |
||||
Code DOI |
10.31359/2411-5584-2018-33-2-108 |
Цей твір ліцензовано за ліцензією Creative Commons –Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Цей запис також доступний на: Англійська, Російська
16.04.2018